Avoin julkaiseminen: Avoimet oppimateriaalit

Avoimen julkaisemisen periaatteet, ohjeet sekä kirjaston palvelut Helsingin yliopiston tutkijoille. #openaccess #openscience #ORCID #avoinjulkaiseminen #selfarchiving

Etsitkö avoimesti verkossa olevaa kurssikirjaa tai kurssiaineistoa?

Etsi avoimia kurssikirjoja Heldasta

Heldasta löydät tutkintovaatimuksissa olevia avoimia kurssikirjoja. Niitä voit selata tästä. Heldan kurssikirjat luetteloidaan myös Helka-kirjastoluetteloon. Esimerkkejä Heldan avoimista kurssikirjoista:

Heldaan tallennetut avoimet kirjat löytyvät Google-hauilla helposti: ne nousevat hakutuloksissa ensimmäisten joukkoon.

Open Access aineistot kustantajien verkkosivuilla

Kotimaisia avoimia tiedelehtiä ja -artikkeleita löydät Journal.fi-palvelusta

Kotimaisia avoimia kirjoja - ja kurssikirjoja - julkaisee mm. SKS  ja Tampere University Press

Usean kustantajan tai välittäjän e-kirjapalvelussa näkyvät sekä lisensoidut (maksulliset) että avoimet e-kirjat. voit kuitenkin suodattaa esiin avoimesti saatavilla olevat kirjat: ne on usein varustettu "Open Access tai Free Access"-tekstillä ja/tai vihreällä lukonkuvalla.

Muutamia esimerkkejä avoimista julkaisuista kustantajien palveluissa:

De Gruyter - Sivun vasemmasta palkista löytyy kohta "Accessible Content" josta voit valita haluatko rajata aineiston lisensioituun tai avoimeen aineistoon

Elsevier ScienceDirect - palvelussa voit myös suodattaa Open Access aineistot esiin hakutuloksen jälkeen

Avoimet oppimateriaalit

Avointen oppimateriaalien kirjasto

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus kehittävät yhteisesti avointen oppimateriaalien palvelua. CSC- Tieteen tietotekniikan keskus koordinoi palvelua jonne voi koota ja tallentaa omia avoimia oppimateriaaleja kaikilta koulutusasteilta.

Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)

Ulkomaisia/Open Education Resources collections

Avoimet oppimateriaalit ja tekijänoikeudet

Ohjeita ja oppaita:

• Avoimet oppimateriaalit oppaan tarkoitus on tuoda esille oppimisen avoimuutta avointen oppimateriaalien näkökulmasta.

Haluatko julkaista omaa aineistoasi avoimesti?

1) Helsinki University Press eli HUP on Open Access -tiedekustantamo, jonka kaikki julkaisut ovat verkossa vapaasti saatavilla. HUP julkaisee tieteellisiä, vertaisarvioituja monografioita, artikkelikokoelmia ja lehtiä. Pääpainotus on englanninkielisissä julkaisuissa.

2) Helda-julkaisuarkistossa

Julkaisutapoja on kaksi:

1) voit julkaista kurssikirjasi suoraan avoimena Heldassa, jos sinulla on kaikki oikeudet teokseen (esimerkiksi omakustanne).

2) voimme myös tallentaa aiemmin painettuna julkaistun kurssikirjan avoimen e-version, jos olet saanut teokseen kaikki julkaisuoikeudet kustantajalta.

Lisätietoa

Heldaan liittyvät kysymykset:  heldaopenbooks@helsinki.fi

Editori - avoimien lehtien julkaisuväline

• perustuu Open Journal Systems (OJS)-alustaan, joka on käytössä mm. Tieteellisten seurain valtuuskunnan Journal.fi-palvelussa.
  • voit joko aloittaa uuden avoimen lehden tai siirtää jo olemassaolevan lehden avoimeksi
  • artikkelit jaetaan CC BY-lisenssillä ja palvelun käyttö on maksuton Helsingin yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille
  • voi käyttää myös opetuksessa hyvien tieteellisten käytäntöjen opiskeluun
  • voi opetella artikkeleiden lähettämistä lehtiin, vertaisarviointia, toimitustyötä ja editointia