Medicine, Dentistry and Nursing: Terkko Courses

Järjestetään webinaareina vakiokurssit:

- Systemaattinen tiedonhaku (OVID Medline/PubMed) ke 10.4. klo 14:00-16:00
- Zotero-viitteidenhallinta to 18.4. klo 14:00-15:30
Koulutukset järjestetään verkossa Zoom-ohjelmassa. Ilmoittautuneet saavat osallistumislinkin sähköpostissa pari päivää ennen kurssia.

Valmistautuminen osallistumiseen:
1. Asenna Zoom tietokoneellesi (Zoom Client for Meetings). Zoom toimii periaatteessa myös Chrome-selaimella, mutta jotkin sen toiminnot saattavat olla toimimatta selainkäytössä. Siksi koulutukseen kannattaa osallistua Zoomin omalla sovelluksella.
2. Testaa ennen koulutuksen alkua, että  Zoom toimii ja äänet kuuluvat koneellasi. Kuulokemikrofonin käyttö on suositeltava

HUOM. Pyrimme järjestämään nämä vakiokurssit kerran kuussa lukukausien aikana 😊.

Terkko Course Materials - Terkon kurssimateriaalit  (Moodle; Login as a Guest/Kirjaudu vierailijana)

Helsingin yliopiston kirjaston kurssit: https://studies.helsinki.fi/ohjeet/artikkeli/kirjaston-kurssitarjonta

Tekoäly webinaari

Tekoälyä ja tiedonhakua-webinaari ti 23.4.2024 klo 10:30-11:30

- Miten hyödyntää tekoälypalveluita tiedonhakuun?
- esittelyssä mm. Keenious https://helka.helsinki.fi/permalink/358UOH_INST/n5akbr/alma9934424933706253

Ilmoittautuminen: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/6839/lomake.html
Lisätietoja: Katri Larmo, katri.larmo@helsinki

Valmistautuminen osallistumiseen:

Timetable and course descriptions

RDM (Research Data Management) Basics

REDCap Basics for Clinical Research
Tutkimusdatan keruuseen hyvä työväline REDCap:
Research Electronic Data Capture; secure method data collection

Täältä pääset Helsingin yliopiston kirjaston tutkimusdata-kurssitarjontaan: https://www.helsinki.fi/en/research/services-researchers/data-support/rdm-courses-workshops

Huom. Terkossa järjestetään myös Managing Scientific Information -kurssi tohtoriopiskelijoille.

Please note: the course Managing Scientific Information for postgtraduate students

- Kaikki koulutukset sisältävät palvelun esittelyä ja ohjattua harjoittelua.
- All courses include presenting the service, its contents and also hands-on training.

* Kurssit pidetään webinaareina (Zoom) tai Terkossa (Meilahden kampuskirjasto): PC-luokka 1.kerros.
Terkon osoite: Haartmanink.4, (sisäänkäynti Haartmaninkadulta Biomedicumin puoleisesta päädystä)
* Courses are webinars (Zoom) or located at Terkko (Meilahti Campus Library): PC-class, 1st floor.
The address: Haartmaninkatu 4 (the entrance is directly from Haartmaninkatu, at the Biomedicum side)

* Kurssit ovat maksuttomia Helsingin yliopiston opiskelijoille, henkilökunnalle ja HYKS:n/ HUS:n henkilökunnalle. Kursseille voi osallistua myös näiden organisaatioiden ulkopuolisia, jos kurssilla on tilaa. Tällöin hinta on 50€/2h kurssi.
Lisätietoa koulutuksista: tiina.m.heino [ät]helsinki.fi
* The courses are free for the University of Helsinki students and staff, and also for HUCH staff.
If there is space also participants outside of the above mentioned groups are welcome. Then we charge 25€/hour, i.e. 50€/2h course.
More information:tiina.m.heino [ät]helsinki.fi

Tervetuloa!
Welcome!

Vakiokurssien kuvaukset - Course contents:

Zotero -viitteidenhallintaohjelma
Sisältö:

• Zotero-viitteidenhallintaohjelman avulla luot itsellesi oman kirjaston  haluamistasi viitteistä, pidät viitteet järjestyksessä ja liität ne automaattisestijulkaisuusi  lähdeviitteiksi.
  • Koulutuksessa käsitellään Zotero-viitteidenhallintaohjelman perustoiminnot: viitteiden tuominen Zoteroon keskeisistä lääke- ja terveystieteellisistä palveluista, viitteiden järjestäminen ja käsitteleminen sekä käsikirjoituksen lähdeluettelon automaattinen luominen.

Zotero-reference management in English
Contents:

• With Zotero -- an online research management, writing and collaboration tool - you can create your own reference library. It is easy to gather, manage, store and share all types of information, and generate in-text citations and bibliographies.
  • During the course we go through the basic functions of Zotero: importing references from central medical and health science databases, arranging references and automatically creating in-text citations and bibliography in the manuscript.

Systemaattinen tiedonhaku (OVID Medline/PubMed)
:

Koulutuksessa käsitellään seuraavia asioita:

• Mitä tarkoitetaan systemaattisella tiedonhaulla
  • Tiedonhaun prosessin eteneminen
  • Hakuaiheen analysointi ja hakutermien ideointi
  • Hakuhistorian tallennus
  • läheisyysoperaattoreiden käyttö
  • kurssilla työstetään omaa hakua (jos kurssi pidetään paikallisesti PC-luokassa)

Systematic Information Retrieval (OVID Medline/PubMed, Cochrane) in English
Contents
: